Rikkes klasseværelse

Rikkes klasseværelse
Her på min Blog, kan du se og følge det, som jeg laver sammen med min 1-2. klasse.

Eventyrforløb med Fyrtøjet 1. kl.



Fyrtøjet - Undervisningsforløb i 1.kl



Fyrtøjet – info - viden
Fyrtøjet, 1835, er det første eventyr, som H. C. Andersen skrev. Han har ikke selv fundet på det. Det er et gammelt fynsk folkeeventyr, han genfortæller og præger med sin egen stil.
Da eventyret udkom, skrev anmelderne, at den slags ikke var passende for små børns ører. Det kunne skade deres sans for sædelighed at høre om et afhugget hoved og en prinsesse, der af en hund slæbes hen til en soldat, der kysser hende!
Fyrtøjet handler om at se hundene i øjnene og vinde guldet og prinsessen. Det handler om at stige ned i dybderne (soldaten stiger ned i det mystiske træ, i underbevidsthedens ukendte egne) – og der turde se de farlige væsner i øjnene. Den kække soldat har modet og vinder guld, som symbolsk betyder livskraft, opfindsomhed, energi og hvad der ellers er nødvendigt for at vinde prinsessen og kongeriget.
Alle har vi noget skræmmende i os, som vi helst vil lukke øjnene for. I stedet projicerer vi det ud som frygt for personer og grupper, som er egnede til at bære vore projektioner. Alle har vi nogle skyggesider, som vi skal lære at leve med og se i øjnene. For at undgå mareridt og psykisk ubalance skal vi gøre som soldaten i eventyret: Se ”hundene” i øjnene!
H. C. Andersen var gennem hele sit liv næsten sygeligt bange for hunde – der er mange hunde i hans eventyr!
Overfladestrukturen i Fyrtøjet er koncentreret om forskelle i social status. Den kongelige familie vil ikke acceptere en simpel soldat som svigersøn.
Soldatens projekt lykkes imidlertid trods hård modstand fra kongen og dronningen. Ved handlekraft og snedighed skaffer han sig heksens fyrtøj, som bliver hans yderst effektive hjælper i kampen om at opnå prinsessen.

Tal i klassen om hvad et kunsteventyr er.



Før oplæsningen – af eventyret
   Snak med eleverne om titlen:   
Hvad tror I, et fyrtøj er?
   Hvad tror I eventyret handler om? Gæt på rum, figur, forløb.
   Hvad er et tornyster? Et møllehjul? Rundetårn? Vandstøvler? Kachotten? Tag brug af ordkortshæftet
   Hvad er I bange for? Tegn og fortæl i makkerpar. Under oplæsningen
   Stop efter indledningen og lad eleverne ”gå ned i træet” to og to. Undervejs skal de fortælle, hvad de ser, hører, lugter og føler. Skriv/tegn bagefter!
   Tal om:  tal symbolik - modsætninger

Efter oplæsningen
   Udfyld eventyrbroen – Lav den stor, så den kan hænges op
   Lad eleverne tegne episoderne fra eventyrbroen – de kan finde hjælp ved den handlingsbro, der nu hænger i klassen
Udfyld aktantmodellen. Hermed et bud:

Giver – objekt – modtager
kongen -     Prinssesen -       soldaten vinder

Hjælper  -  subjekt – modstander
Fyrtøjet/hundene – soldaten -        Kongen og dronningen
       Se Bilag 1

Interview:
   Lav et interview med soldaten. Elever interviewer en elev, som agérer soldaten
Hvem/hvad er jeg?
       Hele klassen/fælles:
       Materialer: En kartonstrimmel til pandebånd
       En kartonstrimmel sættes om hovedet på en elev.
 Et billed-/ordkort vælges og sættes i klemme bag kartonstrimlen.
       Hvem/hvad er jeg?
- Kan gættes ved at stille spørgsmål til de andre, som så kun må svare ja eller nej!
- En anden variant er at lade alle andre snakke/sladre om personen, indtil der gættes rigtigt.
       Kan også leges således:
En elev går udenfor klassen.
Et kort trækkes, og eleven skal nu gætte ved at spørge. Der må kun gives én beskrivende oplysning ad gangen. (brug af tillægsord og udsagnsord)

  
 Bilag 1:


 





2 kommentarer:

  1. Hej Rikke.

    Sikke en god blog at finde!! Det er virkelig nogle gode ideer, du lægger ud! Tak for inspiration til klasseværelset :-)

    SvarSlet
  2. Hej Rikke
    Din blog ser rigtig spændende ud, hvordan kan jeg komme til at se dine bilag til eventyrforløbet

    SvarSlet