Fyrtøjet - Undervisningsforløb i 1.kl
Fyrtøjet – info - viden
Fyrtøjet, 1835, er det første eventyr, som H. C.
Andersen skrev. Han har ikke selv fundet på det. Det er et gammelt fynsk
folkeeventyr, han genfortæller og præger med sin egen stil.
Da eventyret udkom, skrev anmelderne, at den slags
ikke var passende for små børns ører. Det kunne skade deres sans for sædelighed
at høre om et afhugget hoved og en prinsesse, der af en hund slæbes hen til en
soldat, der kysser hende!
Fyrtøjet handler om at se hundene i øjnene og vinde
guldet og prinsessen. Det handler om at stige ned i dybderne (soldaten stiger
ned i det mystiske træ, i underbevidsthedens ukendte egne) – og der turde se de
farlige væsner i øjnene. Den kække soldat har modet og vinder guld, som
symbolsk betyder livskraft, opfindsomhed, energi og hvad der ellers er
nødvendigt for at vinde prinsessen og kongeriget.
Alle har vi noget skræmmende i os, som vi helst vil
lukke øjnene for. I stedet projicerer vi det ud som frygt for personer og
grupper, som er egnede til at bære vore projektioner. Alle har vi nogle
skyggesider, som vi skal lære at leve med og se i øjnene. For at undgå mareridt
og psykisk ubalance skal vi gøre som soldaten i eventyret: Se ”hundene” i
øjnene!
H. C.
Andersen var gennem hele sit liv næsten sygeligt bange for hunde – der er mange
hunde i hans eventyr!
Overfladestrukturen i Fyrtøjet er koncentreret om
forskelle i social status. Den kongelige familie vil ikke acceptere en simpel
soldat som svigersøn.
Soldatens projekt lykkes imidlertid trods hård
modstand fra kongen og dronningen. Ved handlekraft og snedighed skaffer han sig
heksens fyrtøj, som bliver hans yderst effektive hjælper i kampen om at opnå
prinsessen.
Tal i
klassen om hvad et kunsteventyr er.
Før
oplæsningen – af eventyret
• Snak med
eleverne om titlen:
Hvad tror I, et fyrtøj er?
• Hvad tror
I eventyret handler om? Gæt på rum, figur, forløb.
• Hvad er
et tornyster? Et møllehjul? Rundetårn? Vandstøvler? Kachotten? Tag brug af ordkortshæftet
• Hvad er I
bange for? Tegn og fortæl i makkerpar.
Under oplæsningen
• Stop
efter indledningen og lad eleverne ”gå ned i træet” to og to. Undervejs skal de
fortælle, hvad de ser, hører, lugter og føler. Skriv/tegn bagefter!
• Tal
om: tal symbolik - modsætninger
Efter
oplæsningen
• Udfyld
eventyrbroen – Lav den stor, så den kan hænges op
• Lad
eleverne tegne episoderne fra eventyrbroen – de kan finde hjælp ved den
handlingsbro, der nu hænger i klassen
Udfyld aktantmodellen. Hermed et bud:
Giver – objekt – modtager
kongen - Prinssesen - soldaten vinder
Hjælper - subjekt – modstander
Fyrtøjet/hundene – soldaten -
Kongen og dronningen
•
Se Bilag 1
Interview:
• Lav et
interview med soldaten. Elever interviewer en elev, som agérer soldaten
Hvem/hvad er jeg?
• Hele
klassen/fælles:
• Materialer:
En kartonstrimmel til pandebånd
• En
kartonstrimmel sættes om hovedet på en elev.
Et billed-/ordkort vælges og
sættes i klemme bag kartonstrimlen.
• Hvem/hvad
er jeg?
- Kan gættes ved at stille spørgsmål til de andre, som så kun må svare
ja eller nej!
- En anden variant er at lade alle andre snakke/sladre om
personen, indtil der gættes rigtigt.
• Kan også
leges således:
En elev går udenfor klassen.
Et kort trækkes, og eleven skal nu
gætte ved at spørge. Der må kun gives én beskrivende oplysning ad gangen. (brug
af tillægsord og udsagnsord)
Bilag 1:
Hej Rikke.
SvarSletSikke en god blog at finde!! Det er virkelig nogle gode ideer, du lægger ud! Tak for inspiration til klasseværelset :-)
Hej Rikke
SvarSletDin blog ser rigtig spændende ud, hvordan kan jeg komme til at se dine bilag til eventyrforløbet