Rikkes klasseværelse

Rikkes klasseværelse
Her på min Blog, kan du se og følge det, som jeg laver sammen med min 1-2. klasse.

Klasseledelse

Jeg bruger "Stik mig fem", når jeg skal skabe ro i klassen. 
Først klapper jeg en takt, så børnene kan høre mig og herefter tager jeg hånden op. Børnene klapper efter mig og tager også hånden op.

Min morgen i 1. kl. Inden mine elever møder ind i min klasse, har jeg lagt opgaver ud på deres borde,fx. Læs og forstå. Jeg sætter stille musik på og sætter mit Timer Timer ur til 10 min. Jeg åbner døren og byder alle velkommen med et personligt håndtryk. Eleverne går til deres plads, arbejder med opgaverne og lytter til musikken.
Alle ved og er vænnet til, at gå gang med arbejdet med det samme, mens jeg krydser ind og gør andet klar. Når uret ringer, siger jeg Godmorgen og alle lukker deres hæfter og dagen kan nu begynde.

Det er en helt fantastik måde at starte dagen på. Jeg får mødt alle elever, set dem i øjenene og får alle til at være i rummet på en stilfærdig måde. Inspirationen har jeg fået fra bogen "Klasseledelse" og har selv udvidet den med musik, Time timer og opgaver til eleverne, som jeg differentiere udfra den enkelte elev. Virker det? Ja det gør det! Prøv det af og din klasseledelse er allerede godt på vej.
Stik mig en til fem: 
Stik mig en til fem, har jeg fra Ugeskema Revolutionen. Hver morgen når jeg råber børnenes navne op, stikker de mig en 1-5. På den måde kan jeg følge med i hvordan børnene har det.
Ny vigtig læring: 
Hvis børnene skal lære et nyt ord, fx. ordet "dobbeltkonsonant" eller "stumt D", tager jeg min arm i vejret, hvilket betyder GENTAG hvad jeg siger. Fx. Jeg siger "når I ser to ens bogstaver/konsonanter ved siden af hinanden, kalder vi det for...(TAGER ARMEN OP)..for dobbeltkonsonant", (TAGER ARMEN NED).."altså"(TAGER ARMEN OP)"dobbeltkonsonant"(TAGER ARMEN NED). Børnene gentager nu og tager også armen op og ned. de siger det også to gange. Jeg er inspireret af Whole Brain teaching, som anbefaler gentagelser. Toilet-besøg: Eleverne rækker to fingre i vejret, så ved jeg der er tale om toiletbesøg!

 Line-up:
Når vi skal ud af klassen og gå fx. til biblioteket, laver vi en line-up. Hvert bord har et nummer, som er klisteret fast til bordet. På gulvet er deres nummer også klisteret fast. Vi synger en lille sang på engelsk mens de stiller sig op. "Make a line-up Make a line-up one-two-three all my friends are here with me" Når sangen er sunget to gange, skal alle være på plads, stå med deres makker og være parat til at gå ud ad døren.
På døren hænger jeg en seddel, så hvis en anden voksen skulle være i klassen en dag, kan de følge med hvem der står med hvem.











Klasseregler:
I 1. kl. har vi talt om, hvordan vi godt vil være overfor hinanden og om hvordan vi godt kunne tænke os, at have det sammen inde i klassen. Det kom der det her ud af:



Når en kammerat gør noget godt, fx trøster eller er omsorgsfuld, taler vi om vores aftale og roser kammeraten for, at have gjort noget godt.

FORÅRSVEJR
Så kom det skønne forårsvejr endelig. I spisepausen havde børnene taget vores tæpper med ud og legede skovtur. Jeg bad alle børn om at blive liggende og hentede alle vores frilæsningsbøger. Satte uret på 20 min. og så blev der læst i solen.
Som afslutning lagde de sig alle ned, anlægget blev hentet ud og så havde vi afslapning.
Virkelig en skøn afslutning på dagen.

Klasseregler:



5 kommentarer:

  1. Det undrer mig, at du som dansklærer, ikke har styr på nutidsr i "Stik mig 5".....

    SvarSlet
    Svar
    1. Hold da op en vigtig kommentar at komme med!

      Slet
    2. Er man lærer eller ikke........

      Slet
  2. Stina for faen, det er jo vidunderligt at Rikke gider dele ud af sine godter! Sikke mange gode ideer, og mange tak herfra Rikke. Keep up the good work.

    SvarSlet
  3. Hej Rikke. Hvor er det en fed blog, du har - meget inspirende. Jeg sidder her i sommerferien en regnvejrsdag og googler lidt for at finde inspiration til jeg skal starte 1.klasse op efter ferien. OG så dukkede al din kreativitet op - FEDT:-)
    Hvem har skrevet bogen om klasseledelse som du bruger. Det kunne jeg godt tænke mig at kigge nærmere i;-)
    God sommer til dig. Venlig hilsen Camilla

    SvarSlet