Rikkes klasseværelse

Rikkes klasseværelse
Her på min Blog, kan du se og følge det, som jeg laver sammen med min 1-2. klasse.

Læringsmål

For tiden er der stor fokus på læringsmål. I 1. kl. har vi arbejdet med læringsmål fra første skoledag.
Når vi arbejder med UgeskemaRevolutionen, er ugens læringsmål præsenteret om mandagen, når ugens opgaver gennemgåes.

Hvordan ved jeg så om eleverne har opnået samt fået forståelsen af ugens mål?

-Her tager jeg brug af skoleblogs. I 1.kl. har vi vores egen blog, www.superkidz.skoleblogs.dk - på denne sætter jeg hver uge en opgave ind, som tager udgangspunkt i ugens læringsmål. Man kan kalde det et skjult læringsmål, da jeg bruger det som min egen evaluering til at se om alle mine elever har opnået ugens læringsmål.

Elevernes egen læringsmål:

I 1.kl. har vi fx lavet nytårsraketter, hvor på alle elever  har skrevet deres eget læringsmål. fx. "Jeg vil gerne læse hurtigere". Sammen hjælper jeg eleven med, hvordan dette kan opnåes, fx sæt minutur til når du frilæser, og se hvor længe du er om at læse en side, se i morgen -uge for uge, om du bliver hurtigere. Når eleven synes målet er nået, skriver de et nyt.

Man kan se deres læringsmål under "nytår"

Sociale læringsmål:

Sammen taler vi om, om det kunne være et socialt mål, der skal opnåes. I min klasse havde jeg en der skrev "Jeg vil blive bedre til ikke at være så skrap overfor de andre", en anden skrev "jeg skal blive bedre til at lære at sige fra, når andre bliver ved med at spørge mig om hjælp, - fordi jeg så ikke selv når mine opgaver". Så der er nok at tage fat i.

Jeg vil skrive mere om læringsmål på denne side løbende, så klik ind og følg med i processen.

____________________________________________________________________________

Hvad skal jeg lære i denne uge? 
Blødt d fx -  for at få elevernes egen opmærksomhed hen på ugens læringsmål, beder jeg dem notere ugens læringsmål ned og sætte det op ved deres billede. Når ugen er omme, kan de rykke post-it sedlen hen til - mål eller nær mål.


Hvad har jeg tilegnet mig gennem en proces:
Her er et bud på, at man kan huske eleverne på, at synliggøre deres læring.
Se evt. under innovation





Ingen kommentarer:

Send en kommentar